Alberto Salazar – 10 ZŁOTYCH ZASAD


10 złotych zasad to najważniejsze wytyczne treningowe, które Alberto Salazar – jeden z najlepszych trenerów biegania na świecie  (prowadził m. in. mistrza (Mo Farah) i wicemistrza olimpijskiego (Galen Rupp) w biegu na 10000m) opublikował w magazynie Outside.

Wszystko to oczywiste oczywistości  i banalne do bólu prawdy i nie znam biegacza, który by o nich nie słyszał. Sprawdź, czy i Ty  je znasz i co, ważniejsze – stosujesz w praktyce.
1. Bądź konsekwentny.
  Czy to w ogóle wymaga wyjaśnień? Konsekwencja to klucz do sukcesu w każdej dziedzinie. Znajdź plan treningowy, który będziesz mógł realizować w długim okresie. Trenujesz codziennie? 90 proc. efektów tej pracy osiągniesz biegając regularnie cztery razy w tygodniu, co tydzień.
2. Traktuj poważnie odpoczynek. Dzień po bardzo ciężkim treningu musisz odpocząć, zrobić lekkie rozbieganie lub zastosować trening zastępczy, jak np. jazdę na rowerze. Potrzebujesz odpoczynku po ciężkim dniu. Tu nie ma wyjątków. Nie ma wyjątków!
3. Zwiększaj swój kilometraż stopniowo. Nie zwiększaj tygodniowego kilometrażu więcej niż 10 procent każdego miesiąca. Nieważne jak dobrze będziesz się czuł – progres musi być stopniowy. Przesadzisz? – zacznij rozglądać się za fizjoterapeutą.
4. Biegaj w terenie urozmaiconym. Nie zapominaj o treningu w terenie. Podopieczni Salazara nawet 90% treningów przeprowadzają na miękkich nawierzchniach. Jest to bardzo istotne dla stawów, mięśni i wiązadeł. Korzyści z biegania w terenie jest zresztą wiele więcej.
5. Biegaj szybciej. Bardzo trudne jest bieganie na zawodach z większą prędkością niż na treningu. Dlatego chcąc biegać na zawodach szybko musisz biegać szybko na treningach stosując np. interwały.
6. Wzmacniaj całe ciało. Dobrzy zawodnicy trenują całe swoje ciało. Staraj się trenować równomiernie każdą partię swojego ciała, choć trzymaj się z dala od standardowych zajęć na siłowni. Spróbuj innych ćwiczeń fizycznych, takich jak pilates, wspinaczka, joga. Ćwiczeń wzmacniających mięśnie biegacza jest bardzo wiele – spójrz TUTAJ–  na pewno znajdziesz jakies dla siebie.
7. Noś odpowiednie buty.  Przede wszystkim wygodnie, przeznaczone do biegania, dobrze dobrane do Twojej stopy.

odpowiednie buty
8. Udoskonal swoją technikę. Poproś znajomego, by co jakiś czas nagrał krótki filmik podczas Twojego treningu – to świetny materiał do analizy. Każdy ruch Twojego ciała powinien napędzać cię do przodu. Jeśli Twoje ramiona będą nadmiernie rotować będziesz tracić energię. Twoja postawa powinna być wyprostowana, a nogi powinny lądować bezpośrednio pod Tobą.
9. Przełamuj się psychicznie. Nigdy nie myśl, że jesteś słaby psychicznie. Przełamuj swoje bariery i pokonuj ból. Wychodź ze swojej strefy komfortu jak najczęściej!
10. Korzystaj z technologii. Jeżeli nie masz wystarczającej wiedzy na temat Twojego treningu może być on nieefektywny, a nawet prowadzić do kontuzji. Dlatego korzystaj z najnowszych technologii i monitoruj intensywność swoich treningów.

 

Reklamy

1 thought on “Alberto Salazar – 10 ZŁOTYCH ZASAD”

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s