Przez polskie góry. Przewodnik biegacza


Jeśli szukasz aktywności, która pozwala poczuć prawdziwą wolność – wybiegnij w góry. Jeśli masz problem z wyborem odpowiedniej trasy sięgnij po nowość Wydawnictwa „Bezdroża” – „Przez Polskie góry.Przewodnik biegacza”

Przez polskie góryPrzewodnik pełen pasji

Autorzy: Natalia Tomasiak i Marcin Świerc to doskonale znani w świecie biegowym doświadczeni już „górale”. Śledząc ich poczynania liczyłam, że swoją wiedzę i entuzjazm udostępnią kiedyś w formie bardziej trwałej i usystematyzowanej niż ulotne zapiski na facebookowych fanpejdżach. Ogromnie ucieszyłam się na wiadomość, że Wydawnictwo ‚Bezdroża” zdecydowało się wydać ich wspólną książkę.

Przewodnik składa się z dwóch części. W pierwszej zebrano odpowiedzi na większość pytań nurtujących początkujących biegaczy. Od czegoś trzeba zacząć: można oczywiście szukać informacji na forach, uczyć się na własnych błędach, lepiej jednak wkraczać na kolejne stopnie wtajemniczenia w towarzystwie  Natalii i Marcina. Obydwoje, prowadząc warsztaty i organizując biegowe weekendy wreszcie pracując jako trenerzy doskonale wiedzą, czego najbardziej brakuje mniej doświadczonym kolegom.

przewodnik biegowy

Dlaczego warto biegać po górach? Jak przygotować się na trudne warunki? Jaki sprzęt skompletować? Jak postępować w przypadku nagłego urazu? Co pić i jeść w trakcie biegu? – w Przewodniku znajdziecie odpowiedź.

Zalety tej części? – cenne konkrety podane zwięźle i w przystępny sposób. Wady? – no, niech będzie, że się czepiam (może trochę) ale – zdjęcia…

Marcin Świerc przewodnik biegacza
Za mało Marcina! Natalii zresztą też…

Dla mnie, śledzącej ich poczynania, było jasne, że rozdziały takie jak „Kilka słów o technice…”, „Bieganie w trudnych warunkach”, „Obuwie do biegów górskich” zostaną zilustrowane zdjęciami z bogatych prywatnych archiwów Autorów. Tymczasem z rozczarowaniem kartkowałam tę część: Marcin pojawia się na zaledwie jednym zdjęciu. Natalii nie ma na żadnym (nie licząc okładki). Szkoda…na pocieszenie dostajemy kilka (mam wrażenie, że przypadkowych a na pewno opatrzonych już) banalnych obrazków z Schutterstocka. Nie rozumiem drogi, którą wybrał Wydawca (pewnie jest jakieś rozsądne wytłumaczenie) ale liczę, że w kolejnych wydaniach ten aspekt zostanie lepiej d/opracowany!

Zasadnicza treść „Przewodnika…” to jego druga część czyli TRASY.

przewodnik biegowy trasy

Mamy tu wybór 69 jednodniowych wycieczek biegowych. Każda przedstawiona jest w ten sam sposób: po lewej stronie mapka, po prawej profil z zaznaczeniem powierzchni (asfalt, droga szutrowa, ścieżka, kamieniste chodniki) i wyszczególnieniem schronisk, punktów orientacyjnych czy widokowych, mijanych szczytów, ciekawszych elementów krajobrazu. Do tego zwięzły opis i legenda zawierająca:  typ trasy, jej długość, przewyższenie, szacunkowy czas biegu, teren, zalecaną ilość napoju i stopień trudności.

Przez polskie góry. Wybór trasy
Przejrzysty, schematyczny układ ułatwia wybór trasy.

A żeby było jeszcze wygodniej, każde pasmo górskie dostało „własny kolor”

Pokaz slajdów wymaga JavaScript.

No i jak tu nie biegać po górach?

Całość jest ładnie wydana. Dodatkowo – poręczny format i wygodne połączenie kartek zachęcają do częstego korzystania. „Przewodnik…” nie powinien zbyt długo leżeć nieużywany, zatem: w drogę!

14 thoughts on “Przez polskie góry. Przewodnik biegacza”

  1. Świetna książka, bardzo interesująca! W początkowej chwili myślałam, że to fejs (wizualnie bardzo podobne tabelki), ale na pewno dopiszę ją sobie do mojej czytelniczej listy 🙂

  2. Jestem na etapie kiedy cieszy mnie przebiegnięcie 2 km, to mój ostatni sukces. Do biegania po górach mi jeszcze daleko, ale książka może się spodobać osobom, które szukają nowych wyzwań:)

  3. Bardzo podziwiam ludzi biegających po górach 🙂 Sama kiedyś biegałam, ale po płaskim i teraz szybko łapię zadyszkę niestety, więc to jest dla mnie nadal zbyt męczące. Chociaż nie mówię nie, kiedyś chciałabym pobiegać po górach!
    Pozdrawiam:)

  4. Mysle, ze warto poznac ten przewodnik. Sama mam ich wiele, ale niestety tez dosc ubogich w zdjecia, zwlaszcza autorow, A co bardziej motywuje, niz piekne widoki i dobry przyklsd ? 🙂

Skomentuj

