Tajemnice Parku


Wydawało mi się, że biegając w Parku Śląskim już wiele lat, powinnam na pamięć znać tu każdą ścieżkę. Aż do dzisiaj. Bo dzisiaj miałam w planie Yasso 800 – chciałam wreszcie sprawdzić, na ile faktycznie jestem przygotowana do przebiegnięcia maratonu i uznałam, że właśnie ten trening będzie niezłym odzwierciedleniem mojej aktualnej formy.

Bart Yasso zauważył ciekawą prawidłowość – jeśli na ok. dwa tygodnie przed startem jesteś w stanie przebiec 10 razy 800 metrów w, dla przykładu, 3 minuty i 30 sekund (z taka sama przerwą w truchcie) to maraton powinieneś ukończyć w trzy i pół godziny. Genialne w swojej prostocie, prawda? Wystarczy tylko zwykły zegarek ze stoperem i wymierzone 800 metrów. Na stadionie to dwa okrążenia. Idealnie płaskie. Ja przy okazji chciałam się sprawdzić na trochę bardziej zróżnicowanej trasie – takiej, jaka czeka na mnie już od trzech lat miedzy Podolincem a Rytrem i dlatego swoja osiemsetkę odmierzyłam na Alei Harcerskiej. Nie jest idealna, bo przecina trasę rowerową więc trzeba uważać na rozpędzonych kolarzy (na szczęście rano nie było ich zbyt wielu) za to konsekwentnie pnie się w górę. Przy pierwszym i drugim powtórzeniu ten podbieg zauważalny jest dopiero pod koniec, przy następnych staje się jakiś bardziej stromy i w ogóle dłuższy.  Gdzieś od szóstego powtórzenia na końcu, tuż przed rondem, miałam ochotę zwijać się do domu a tu trzeba grzecznie wrócić na miejsce startu, by znów wracać pod górę. I jeszcze. I jeszcze. Cóż, taki urok treningów powtórzeniowych – walczą nogi ale ostateczna bitwa rozgrywa się w głowie. To świetne ćwiczenie psychiki: motywacji i mobilizacji.
Wtem, przed ostatnim powtórzeniem, ta tablica. Nigdy wcześniej jej nie widziałam…Park ciągle pełen jest niespodzianek. I wygląda na to, że bieganie jeszcze przez jakiś czas mi się nie znudzi.

tajemnice parku

 

Skomentuj

