Piłka do ćwiczeń – co, jak i dlaczego?


Swiss ball, gym ball, piłka do fitnessu, piłka rehabilitacyjna , piłka pilates, piłka stabilizacyjna, piłka do ćwiczeń.
Znana od lat sześćdziesiątych, kiedy to zaczęto stosować ją w rehabilitacji. Ćwiczenia na niej (tutaj kilka przykładów – KLIK) angażują wszystkie mięśnie – jest to świetny przybór do ćwiczenia nie tylko stabilizacji i równowagi ale też siły i elastyczności. Konieczność stałego utrzymywania równowagi pobudza również te mięśnie, które na co dzień nie pracują.

1.w pure

Jest wiele rodzajów piłek. Produkuje się je najczęściej z pianki PCV albo niepękającego tworzywa antywybuchowego (w przypadku rozszczelnienia, powietrze uchodzi z niej powoli). Te z kolcami (wypustkami masującymi ciało) stosuje się przy schorzeniach neurologicznych i wadach postawy aby wzmocnić mięśnie grzbietu. Piłki z uchwytami dają jeszcze więcej możliwości.
Dobieramy je zawsze w zależności od wzrostu tak aby móc swobodnie usiąść i mieć nogi zgięte pod kątem ok. 90 stopni.

Gdzie ćwiczyć?
Ćwiczenia z piłkami dają ogromne możliwości jeśli chodzi o repertuar ćwiczeń: ze względu na swoja wytrzymałość na obciążenia są doskonałym przyborem dla osób otyłych, odciążają kręgosłup i bezpiecznie mogą być używane przez kobiety w ciąży, ponadto rzeźbią sylwetkę.
Na przyrządzie tym bazują instruktorzy prowadzący zajęcia z rodzaju body&mind: pilates, fit-ball, zdrowy kręgosłup.

zajecia-fitness-fit-ball zajęcia fit ball

Zasady treningu.

Dobierz odpowiedni rozmiar. Zwróć też uwagę na stopień napompowania – piłka powinna być na tyle twarda, żeby nie zapadać się na niej podczas ćwiczeń.
Miej na uwadze wiek oraz ograniczenia własnego organizmu. Nie forsuj się: gdy organizm jest zmęczony ćwiczenia przestają być efektywne, łatwo też o przeciążenia (bo trudniej kontrolować prawidłową technikę) i kontuzje.
Pamiętaj o oddychaniu.
Zaczynaj od kilku powtórzeń każdego ćwiczenia, zwracaj baczną uwagę na poprawność wykonania. Z czasem zwiększaj liczbę powtórzeń.
Organizm potrzebuje nowych bodźców inaczej mięśnie przyzwyczają się do wysiłki i trening przestanie przynosić efekty. Dlatego zmieniaj zestawy ćwiczeń, modyfikuj je, urozmaicaj nowymi elementami.
No i zasada nadrzędna: systematyczność.  Zawsze lepsze efekty da kilkunastominutowy trening wykonywany co drugi dzień niż trening godzinny raz w tygodniu.

Reklamy

20 thoughts on “Piłka do ćwiczeń – co, jak i dlaczego?”

  1. My mamy w domu dwie takie piłki 🙂 Trening z nimi to super alternatywa do zwykłych treningów siłowych itp. Masz rację faktycznie podczas treningu czuje się różne mięśnie których nie używamy na co dzień 🙂 Każdy powinien mieć taka w domu w swoim fit niezbędniku 🙂 DBAM O FIGURĘ

  2. kupiłam piłkę 2 tygodnie temu , bardzo spodobały mi się przysiady i brzuszki z wykorzystaniem piłki , mam jednak problem z jej twardością ,nie wiem na ile powinna być napompowana . Gdy jest zbyt twarda boję sie ze pod moim ciężarem pęknie , natomiast gdy jest zbyt miękka żle wykonuje mi sie na niej ćwiczenia , nigdzie nie mogę znaleźć informacji jak prawidłowo napompować taką piłkę , POMOCY !

    1. Wirko, prawidłowo napompowana piłka powinna lekko się uginać, tylko na tyle, żeby ćwiczyło się komfortowo. Bez obaw, nawet nadmiernie napompowana nie pęknie.

    2. Aby dobrać dobrać prawidłowy rozmiar naszej piłki należy skorzystać ze wzoru WZROST-100 = ŚREDNICA PIŁKI -10.
      Pamiętajmy, że podczas ćwiczeń możemy skorzystać z dwóch wersji piłek: Pierwsza jest to piłka standardowa o wymiarach 45-75 cm. Drugą stanowi piłka dla ćwiczeń mięśni brzucha, jest ona w wymiarach 45-58 cm.
      Wirka, ja mam piłę z biedronki, dlatego też bałam się, że pęknie. Jednak wykonana jest z mocnego tworzywa. Robię na niej prawie wszystko 😉
      Pozdrawiam i życzę utrzymania jak najdłuższej równowagi! ;))

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s