Trenuj bez urazów


Czy kontuzje muszą nieodłącznie towarzyszyć biegaczom? Nie. Urazom i przykrym dolegliwościom można łatwo zapobiec przestrzegając kilku podstawowych zasad.

1.Zaplanuj swój trening

Początkujący biegacze często uważają, że nie potrzebują konkretnego planu treningowego. Tymczasem mądrze skonstruowany plan pomoże im wyhamować nadmiernie rozbudzoną ambicję. Tak, tak, najczęstszym błędem początkujących jest bieganie za dużo i za szybko. Nie ulegaj pokusom. Osoby niedoświadczone biegając „na czuja” często zbyt gwałtownie zwiększają kilometraż niesione falą szybkich postępów. Należy zwieszać stawiane sobie wymagania i coraz wyżej zawieszać poprzeczkę, trzeba jednak pamiętać by robić to stopniowo. Eksperci zalecają tygodniowe zwiększanie dystansu na poziomie nie większym niż 10%. Zdrowy rozsądek i mądry plan treningowy pozwolą Ci osiągnąć cel bez frustracji spowodowanej kontuzją.  Wybierając plan dla siebie weź pod uwagę, że musi on być dostosowany do Twoich celów i odpowiadać Twoim możliwościom.

rozciaganie

2.Pamiętaj o rozgrzewce. Nie zapominaj o rozciąganiu

Rozgrzewka wdraża organizm do czekającego go wysiłku – rozgrzane mięśnie pracują wydajniej. Rozciąganie po wysiłku przeciwdziała przykurczom i przyspiesza regenerację. Tutaj – kliknij – przykładowy zestaw ćwiczeń rozciągających.

3.Dobierz odpowiednie obuwie

Specjalistyczne buty treningowe powinny być podstawowym wyposażeniem każdego biegacza. Nie warto na nich oszczędzać. Znajdź model odpowiedni dla Twojego stylu biegania oraz rodzaju stopy.
Odpowiedni oznacza również – w odpowiednim rozmiarze ( w praktyce – około pół numeru za duże).

Mierz i kupuj je wieczorem (zwłaszcza, gdy większość treningów odbywasz właśnie o tej porze dnia), kiedy stopa jest najbardziej obrzmiała (a wiadomo, że podczas treningu też trochę spuchnie). W przypadku poważniejszych problemów biomechanicznych rozważ zakup wkładek; przydadzą się one również w celach profilaktycznych.

4.Włącz trening ogólnorozwojowy

Przyczyny kontuzji mogą tkwić w zaniedbaniu pewnych mięśni kosztem innych. Dzieje się tak, gdy w swoich treningach koncentrujesz się wyłącznie na bieganiu przeciążając tym samym całe grupy mięśni. Kliknij – o, tutaj – i wybierz ćwiczenia dla siebie.

Reklamy

Jedna uwaga do wpisu “Trenuj bez urazów”

  1. Wszystko się zgadza. Dodałbym jeszcze prawidłowe odżywianie, bo im więcej i mocniej się trenuje tym większe to ma znaczenie. Słodycze i żywność niskiej jakości szybko doprowadzi do deficytu niezbędnych minerałów i witamin, a co za tym idzie wolniejszej regeneracji i ryzyka kontuzji.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s