ZIMA – zwolnij lecz nie przerywaj treningów


Spadł śnieg, więc niezależnie od tego, co wskazuje kalendarz, dla mnie właśnie zaczęła się zima.

1

TRENING
Zimą biegamy wolniej.
Po krótkim okresie roztrenowania i odpoczynku nie ma potrzeby pracować nad szybkością. Spokojne bieganie wzmocni serce i pozwoli zbudować bazę pod późniejsze, bardziej intensywne treningi.Wolniejsze tempo wymuszają tez często: silny wiatr, oblodzone podłoże, gruba warstwa śniegu.

Z drugiej strony te warunki bywają naszym sprzymierzeńcem, bardzo przydatnym do ćwiczenia siły biegowej  – wykonujemy ją w formie podbiegów, skipów, wieloskoków itp. Można biegać  proste odcinki w głębokim śniegu.

Śnieg można  też wykorzystać do nietypowych aktywności. Podbieganie z sankami, bitwa na śnieżki, berek   to nie tylko pomysły na aktywne spędzenie czasu z bliskimi ale i radosny trening ogólnorozwojowy. Bawimy się a przy okazji „robimy siłę”.

TECHNIKA
Skróć krok  i nie podnoś wysoko stóp – zmniejszysz ryzyko poślizgnięcia się i upadku –  im dłuższy kontakt z podłożem, tym większe niebezpieczeństwo utraty równowagi.

ROZGRZEWKA
Nieodzowna zwłaszcza rano. Możesz już w domu wstępnie rozgrzać mięśnie (ciepłym prysznicem, masażem, ćwiczeniami) – dzięki temu po pierwsze przygotujesz mięśnie do wysiłku, po drugie unikniesz częstego błędu początkujących biegaczy – wstępnie rozgrzany nie ubierzesz się zbyt ciepło. Najgorsze co możesz zrobić to ubrać się za ciepło a jednocześnie niedostatecznie ochronić przed wiatrem.

BEZPIECZEŃSTWO
Upewnij się, że widzą cię kierowcy – większość ubrań dla biegaczy ma elementy odblaskowe, zawsze też możesz  założyć dodatkową opaskę. Bezpieczeństwo to również unikanie odludnych, nieoświetlonych miejsc i bieganie w towarzystwie. Umów się na wspólny trening – w każdej miejscowości działają bardziej lub mniej sformalizowane grupy. Zaplanowany z innym trening to dodatkowa motywacja, trudniej się od niego wymigać, gdy paskudna pogoda nie zachęca do wyjścia z domu.

MOTYWACJA
Do działania bardzo zachęca wyznaczony cel: zapisz się na wiosenne zawody. Możesz tez uczestniczyć w zimowych cyklach biegów – zdopingują Cie do regularnego podejmowania wysiłku. W kilku miastach w Polce, również w Katowicach, odbywają się zawody zBiegiemNatury, podobnie jak Zimowy Maraton Na Raty – w rodzinnej, przyjaznej atmosferze, na niezbyt długim dystansie dają możliwość i zdrowej rywalizacji „zawodowcom” i spróbowania swoich sił początkującym biegaczom.

Advertisements

2 thoughts on “ZIMA – zwolnij lecz nie przerywaj treningów”

  1. „Skróć krok i nie podnoś wysoko stóp – zmniejszysz ryzyko poślizgnięcia się i upadku – im dłuższy kontakt z podłożem, tym większe niebezpieczeństwo utraty równowagi” – piszesz.
    Ja mam nieco inny przepis, mianowicie że na śniegu należy lądować delikatniej, i poczekać aż cała powierzchnia stopy złapie kontakt z podłożem – wtedy tarcie jest większe i mniej się ślizgasz. Czyli kontakt z podłożem powinien być nieco dłuższy.
    No ale w końcu każdy wie jak biegać żeby nie pacnąć czymśtam w lód.

  2. zeszłoroczna zima upłynęła mi na truchtaniu, ta już będzie wyzwaniem – maraton w kwietniu. ci co rezygnują z biegania w śniegu nie mają pojęcia ile radochy tracą!
    teraz za oknem deszcz ze śniegiem, a buty czekają na wybieganie 🙂

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s