Ciesz się każdym krokiem


Prawie każdy ma świadomość jak korzystnie  wpływa na  samopoczucie (zarówno fizyczne jak i psychiczne) bieganie. Najprostsza forma ruchu, dostępna zawsze i każdemu.
Skoro tak prosta dlaczego wielu osobom sprawia taką trudność? Ciągle słyszę, że to nudne i … trudne.  A przecież  wystarczy przestrzegać kilku nieskomplikowanych zasad, żeby bieganie sprawiało radość bez bólu.

Po pierwsze – oddychaj! I wykorzystuj rytm oddechu do określenia optymalnego tempa biegu.

Każdy z nas wie, jak biegać. Jak ustalić odpowiednie tempo? – tu zaczynają się schody… Ze słowem „bieg” podświadomie kojarzymy „wyścig” dlatego początkujący zazwyczaj zaczynają zbyt intensywnie; (zresztą zaawansowanym biegaczom również zdarza się popełniać ten błąd) w konsekwencji zbyt szybko kończą trening i co gorsze – zniechęcają się do podejmowania wysiłku.
Kończ kazdy trening z przekonaniem, że dałoby się pobiec trochę dalej. I trochę szybciej. W trakcie utrzymuj tempo konwersacyjne – biegnąc z partnerem podtrzymuj rozmowę.
Musisz gwałtownie łapać powietrze? nie jesteś w stanie dokończyć zdania? zwolnij, przejdź do marszu. W początkowym okresie zupełnie wystarczą trzy półgodzinne sesje marszobiegu w tygodniu. Systematycznie skracaj przemaszerowany dystans na korzyść biegu. Gdy bez zatrzymania uda Ci się biec przez trzydzieści minut możesz stopniowo dodawać kolejne elementy: od czasu do czasu jakiś krótki i łagodny podbieg, serię krótkich odcinków bieganych w znacznie szybszym tempie itp. Intensywniejsze odcinki przeplataj 2 minutami truchtu.

Nadając odpowiedni rytm swoim oddechom (dostosowując ich rytm do kroków) sprawisz, że bieganie stanie się bardziej komfortowe.
Jak lepiej oddychać: nosem czy ustami? – przeważnie w oba te sposoby. Im bardziej wzrasta 
intensywność treningu, tym trudniej zapewnić dotlenienie organizmu, oddychając wyłącznie przez nos. Pamiętaj aby rozluźnić szczękę, lekko rozchyl usta. Tlen będzie wtedy swobodniej wnikał do twoich płuc, a z nich do krwiobiegu i mięśni.

Po drugie – nie biegaj codziennie!

Każdy bieg to wysiłek dla mięśnie, ścięgien, więzadeł i kości. Regularnie zmuszane do pracy staną się mocniejsze ale nadwyrężane odpowiedzą kontuzją ( nie zawsze sygnalizowaną  bólem czy ogólnym dyskomfortem, zazwyczaj niestety bagatelizowanym) Jeśli nie chcesz przedobrzyć musisz dać czas na regenerację wszystkim strukturom aparatu ruchu.

Co drugi dzień to optymalna częstotliwość. Robiąc dłuższe przerwy na każdym treningu będziesz mieć wrażenie, że znów zaczynasz od zera. Biegając częściej (dzień po dniu) nie zdążysz w pełni wypocząć.

Po trzecie – nie licz kilometrów

Na początku swej przygody z bieganiem skup się na czasie trwania wysiłku. Gdy bez przystanków przebiegniesz pół godziny możesz stopniowo zwiększać intensywność. STOPNIOWO. W bieganiu doskonale sprawdza się maksyma Jeana Jacquesa Rousseau „Cierpliwość jest gorzka, ale jej owoce słodkie”

joy of running

6 thoughts on “Ciesz się każdym krokiem”

  1. Właśnie przez przypadek trafiłam na Twojego bloga i bardzo mi się tu podoba 🙂 Biegam od niedawna i zaraziłam tym już mojego brata i mojego chłopa 🙂 I zaraz po tym jak ich zaraziłam, padłam ofiarą swojego lewego ścięgna Achillesa… To moja wina. Tak się tym zachłysnęłam, że biegałam codziennie, dalej, szybciej..Dlatego tak ważne są porady dla początkujących. Przeczytałam je i nie będę już biegać codziennie. Właśnie wracam na swoje biegowe ścieżki. Trzymaj kciuki za mój rozsądek 🙂 Pozdrawiam

  2. Cześć mam pytanie od paru dni zaczęłam biegać oczywiście błędnie bo też co dziennie , ale mam pytanie biegam ale jak już nie mogę to chwilę spaceruję i gdy chwile odsapnę znowu zaczynam biegać by to jest dobre ?? pozdrawiam i zachęcam do biegania 😉

    1. Jasne, że dobre. Rób tak, z czasem skracaj czas przerwy na marsz – w końcu dojdziesz do pełnego dystansu pokonanego tylko biegiem. Powodzenia!

Skomentuj

